C-vitaminsallad med apelsin- och chilidressing

C-vitamin förknippas ofta med citrusfrukter som apelsin och citron. Men flera livsmedel innehåller betydligt mer C-vitamin än så. I det här receptet har vi samlat flera av dem i den här energigivande salladen, allt ifrån grönsaker och frukt till topping och dressing.

C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin och kan inte lagras i kroppen utan behöver tillföras den dagliga kosten. Vitaminet är en antioxidant och behövs för immunförsvarets funktion, normal kollagenbildning som stärker benstomme, brosk, hud, skelett och tänder. C-vitamin förbättrar även kolesterolvärden, stimulerar fettförbränning, ökar kroppens upptagning av järn och minskar trötthet och utmattning.

C-vitaminsallad:

Mixa, matcha, lägg till och ta bort råvaror som du själv behagar. Toppa salladen med persilja, valfria nötter och apelsindressing. En riktig C-vitaminboost!

Vi rekommenderar att äta salladen färsk och rå då kokning och stekning förstör C-vitaminet. Behöver du hjälpa matsmältningen på traven kan du ångkoka tex broccoli, blomkål och brysselkål lätt.

Grönsaker och frukter:

  • Broccoli
  • Blomkål
  • Röd och grön paprika
  • Grönkål
  • Brysselkål
  • Spenat
  • Persilja
  • Papaya
  • Kiwi
  • Jordgubbar
  • Ananas

Topping:

  • Persilja
  • Nötter
  • Frön

Apelsindressing med chili:

  • 1 dl färskpressad apelsinsaft och rivet apelsinskal av 1/2-1 apelsin
  • 1/2 dl olivolja
  • 1/2 röd chilifrukt finhackad
  • 1 msk Holistic Strandnyponpulver
  • 1 krm salt
  • Svartpeppar
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.