Toppa träningsformen (del 2)

Detta är del 2 av 3 som handlar om vad du kan göra under träningspasset eller loppet för att maximera din prestation. Del 1 hittar du här och del 3 hittar du här.

Under träningspasset

Troligtvis kommer du att svettas när du tränar och när du gör det så är det bland annat mineraler som kommer ut ur din hud. Det är därför svett ofta smakar salt. Vi behöver fylla på med mineraler, främst de små spårmineralerna som inte är så lätta att få i sig genom kosten. Drick gärna något mineralrikt under tiden du tränar, som Björksav eller ha i några droppar av Holistic Mineraldroppar i din vattenflaska. Holistic Mineraldroppar är i jonisk form och smakar lite lätt salt. Mineraler i jonisk form är mycket lättupptagliga och organiska mineraler omvandlas lätt till joniska i tarmen.

Mineralbrist kan orsaka kramp

Under träningspasset kan det hända att muskler krampar eller att spända muskler ger sig till känna. Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning samt är ett viktigt mineral för att bibehålla en normal muskelfunktion.

Holistic Magnesiumspray kan du spraya 5–10 sprayningar lokalt på önskat hudområde. Massera in i huden för bästa resultat och skölj bort efter ca 20–30 minuter. 10 sprayningar ger 125 mg rent magnesium. Holistic Magnesiumspray består av vatten från sjön Great Salt Lake som renats och sedan koncentrerats genom avdunstning. Förutom rikligt med magnesium i jonform, innehåller den över 70 mineraler och spårämnen i jonform som absorberas snabbt av huden där det behövs.

Obs! När magnesiumsprayen torkar på huden kan det bildas saltliknande mineralrester. Detta är helt normalt. Skölj bara av eller torka av resterna med en fuktig handduk. Om huden känns torr efteråt kan du smörja in den med lite olja, gärna kokosolja.

Fyll på med naturlig energi

Ibland tar det stopp och då kan det kännas rätt att fylla på. Vi föredrar naturliga alternativ framför färdigblandat så därför har vi satt ihop ett recept på sportdryck som kan få dig snabbt upp på banan igen.

Att inta energi i vätskeform ger en snabb effekt men det går även bra att äta lite torkad frukt, bär eller det man finner lämpligt under tiden ifall energin inte räcker till under längre pass eller lopp.

Vi hjälper dig när det känns tungt

Det är inte bara kroppen som ska orka igenom ett träningspass eller lopp. Även det mentala behöver lite kärlek från dig för att hjälpa dig över mållinjen.

Andas! Oavsett om du står med fjärilar i magen på startlinjen på Göteborgsvarvet eller om du vet att det är 10 sekunder kvar innan nästa intervall börjar, glöm inte att slappna av och ta ett djupt andetag. Genom att ta några djupa andetag och slappna av i axlar, nacke och hals hjälper du till att syresätta kroppen till max under hela passet eller loppet. Ibland kan det hjälpa att skaka loss lite i axlar och nacke för att få till en avslappning. Till andningsmuskulaturen räknas bland annat: Trapezius som är kappmuskeln över nacke/axlar och även Scalenii som är de ”trådiga” musklerna på sidorna och framsidan av halsen. Båda dessa muskelpaket är vanligtvis väldigt spända om man är stressad. Om du ska få bra resultat så är det viktigt att slappna av så att dina axlar hamnar där de ska vara. Då kommer du att andas bättre.

Se dig själv gå i mål! De flesta av oss har läst någon bok eller artikel om just det där med målbilder och det funkar för de allra flesta. När det känns tungt under passet, måla upp bilden av dig själv när du går i mål. Håll bilden i sinnet och gör den så detaljerad du kan. Till exempel vilken fot som kommer att vara först över mållinjen, kommer din familj stå där? Kommer det att vara trångt vid målet eller är du ensam? Alla detaljer gör det lättare att lägga fokus på att du ska framåt och lyckas med det du föresatt dig att göra.

Fake it until you make it!Det är värt att upprepa. Du är på din nivå, håller den fart och presterar exakt det som är just precis rätt för just dig, just nu. Ta kontroll över din inre dialog och säg till dig själv att du kan det här, du orkar till nästa lyktstolpe, du är lätt i kroppen, du orkar springa hela vägen utan att stanna. Din inre dialog, det vill säga dina tankar, styr mycket av vad som sker i kroppen och kan göra träningen och loppet mycket lättare.

Förändra världen med ett leende! När man känner sig som om man springer i mjukglass så kan ett leende göra underverk med både dig själv och den du möter. Nästa gång du möter en annan löpare i spåret eller får ögonkontakt med grannen du egentligen inte känner halvvägs in i Lidingöloppet, ge dem ett leende! Förändra världen, ett leende i taget. Att le och även att se någon annan le, utsöndrar ”måbra”-hormonet dopamin som kan göra att det känns lättare.

Kom ihåg att ha roligt under tiden! Påminn dig själv om vad som motiverade dig att vara här just nu. Varför anmälde du dig till loppet? Varför började du träna? Hitta glädjen i det du gör just nu och håll kvar i den hela vägen in i mål.

Det här inlägget postades i Artiklar, Inspiration, Kosttillskott, Tips och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.