Lingon – den röda skatten

Lingonen är omtyckta. Både som rårörda till husmanskost och som smaksättare i bakverk och desserter. De är dessutom ett av de nyttigaste bären i våra svenska skogar.

Vi människor har i alla tider använt ämnen från bär och växter för att stärka hälsan. På senare år har importerade bär som till exempel Acai fått en mer framträdande roll i jämförelse med våra svenska skatter och det är synd. För enligt en studie vid Lunds universitet då man jämförde hälsoeffekten av lingon, blåbär, hallon, kråkbär, björnbär, katrinplommon, svarta vinbär och acaibär gav lingon det bästa hälosresultatet.

 

Stabilare blodsocker
Den vetenskapliga studien som gjordes av fetma- och diabetesforskaren Karin Berger och biomedicinska doktor Lovisa Heyman-Lindén visar bland annat att det röda bäret ger stabilare blodsocker, lägre kolesterolvärde, bromsar viktuppgång, förhindrar fetma och lindrar inflammationer. Fördelarna tros hänga ihop med bärets höga halt av polyfenoler.

 

Motverkar urinvägsinfektioner
Våra förfäder använde lingon mot olika åkommor. Bland annat som febernedsättande medel och till att behandla urinvägsinfektioner. Och det var smart. För lingon innehåller tanniner, som enligt en finsk studie som publicerades i British Medical Journal, är verksamma mot just urinvägsinfektion.

Rik på antioxidanter
Enligt siffror från Livsmedelsverket innehåller lingon bland annat antioxidanten vitamin C samt K och folat. Även kalium, vitamin E, mangan samt fibrer som motverkar att du får i dig för mycket av det onda kolesterolet LDL som är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdomar.

 

Eftertraktade antioxidanter
En studie (Wang et al 2005) visar att ämnen i lingon dessutom kan hämma uppkomst av vissa cancerformer, och dessutom få vissa cancerceller i cellodling att försvinna genom så kallad programmerad celldöd (apoptos). Tänk att ett rött litet bär i våra skogar besitter sådana talanger.

 

Lång hållbarhet
Lingon innehåller det naturliga konserveringsämnet bensoesyra. Bäret är helt enkelt utrustat med ett naturligt konserverande ämne som gör att du slipper tillsätta extra konserveringsmedel när du kokar sylt, gelé eller saft. Och hållbarheten är lång. Även om du minskar på sockret. Så ett tips; ut och plocka den röda skatten!

Det här inlägget postades i Artiklar, Superfood och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.