Vår fantastiska matsmältning

Matsmältningsenzymer bryter ner maten så att vi får näring och energi. Utan enzymer skulle en det ta 10-1000 år att bryta en enda proteinbindning. Med enzym sker det många gånger per sekund! Vi behöver alltså ha fart på våra enzymer. Zink och sång kan hjälpa.

Enzymer

Enzymer är ämnen, proteiner, som får saker att ske. De katalyserar massor av reaktioner i kroppen, reaktioner som utan enzymer inte skulle ske alls eller skulle gå väldigt mycket långsammare. Utan enzymer inget liv helt enkelt. Kroppen bildar själv en enorm mängd olika enzymer. Alla med sin specifika uppgift. En sådan uppgift är att bryta ner maten vi äter.

Matsmältningsenzymer

Matsmältningsenzymer är som saxar som bryter ner maten i sina minsta beståndsdelar. Redan i munnen frisätts amylas och lipas som så smått påbörjar nedbrytning av kolhydrater och fett. I magsäcken frisätts pepsin som bryter ner protein. Men den stora duschen av enzymer kommer i tolvfingertarmen, då bukspottkörteln levererar en stor mängd av olika enzymer – trypsin, kymotrypsin, carboxypeptidas, elastas, amylas, lipas och nukleas. Det sista steget sker med hjälp av enzymer som frisätts av cellerna i tarmslemhinnan, som exempelvis laktas som bryter ned laktos. Om tarmslemhinnan påverkas negativt, på grund av exempelvis inflammation, infektion eller överkänslighet produceras inte lika mycket laktas som tidigare vilket gör att man plötsligt inte tål laktos lika bra som annars.

Zink, viktigt för matsmältningen

En studie på griskultingar visar att brist på zink leder till sämre aktivitet på enzymer som produceras i bukspottkörteln, vilket i sin tur ger sämre matsmältning. Detta leder till mer osmält mat i avföringen. Effekten kommer redan inom en vecka efter att grisarna börjat inta en zinkfattig kost, långt innan synliga, tydligt märkbara symtom på zinkbrist uppstår.[i]

Sjung och andas

Man kan själv gynna sin matsmältning genom att pyssla om sin vagusnerv. Vagusnerven är den största nerven i det parasympatiska nervsystemet och är otroligt viktig för matsmältningen och hela tarmpaketet och bukspottkörteln. Vagusnerven arbetar som bäst när vi är avslappnade. Du kan själv stimulera din vagusnerv genom att:

  • Sjunga, nynna och gurgla
  • Andas djupt och långsamt
  • Ta en kalldusch
  • Göra avslappningsövningar 
  • Ta hjälp av fysioterapier som ­zonterapi, akupunktur, massage och att justera atlaskotan

Så innan du äter nästa gång, ta ett djupt andetag och tänk på dina fantastiska enzymer! Utan dem skulle din måltid kanske ta 10-1000 år att bryta ner, och det har du ju inte tid med. 


[i] Brugger D, Windisch WM. Subclinical zinc deficiency impairs pancreatic digestive enzyme activity and digestive capacity of weaned

piglets. Br J Nutr. 2016 Aug;116(3):425-33 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27230230

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.