När ska man inta kosttillskott?

Vitaminer och mineraler är lämpliga att inta vid olika tidpunkter på dygnet – beroende på vilka egenskaper de har och beroende på hur du reagerar. Här kommer några generella tips.

Vilka kosttillskott kan man ta på dagen?

Vitamin D

Många väljer att inta vitamin D på morgonen eller förmiddagen, då den kan upplevas som lätt uppiggande.

Q10

Antioxidanten Q10 brukar de flesta uppleva som uppiggande, därför passar den bättre att intas under dagen.

Magnesium

Magnesium går bra att ta dygnet runt.

Omega-3

Omega-3 kan du ta över hela dygnet och är bra att ta vid flera tillfällen.

Vilka kosttillskott kan man ta på kvällen?

Magnesium

Om du vill få lite lugn och ro till kvällen kan du ta magnesium på kvällen, då kan det bli lättare att somna. Om du brukar ta fyra kapslar så kan man dela upp intaget – två på dagen och två på kvällen. Magnesium går bra att ta dygnet runt, den anpassar sig till den biologiska klockan och det blir lättare att komma till ro.

Vitamin B

B-vitaminer kan tas när som helst på dygnet. B-vitaminer kan öka ämnesomsättningen, vilket gör att du kan uppleva lite extra hunger. Om man vill undvika hungerkänslan under dagen kan det passa bättre att ta dem under kvällen. Om man ändå tar vitamin B på kvällen så kan man också ta sin dos magnesium, då båda kan hjälpa till att lugna nervsystemet.

Vilka kosttillskott bör intas i samband med mat?

Fettlösliga vitaminer

De fettlösliga vitaminerna är bra att ta i samband med en måltid. Om vitaminen inte är med fett så kan man inta dem med någon form av fettkälla, till exempel en halv tesked olivolja eller kokosolja. Fett gör att upptaget ökar.

Multivitamin

Om din mage inte brukar vara känslig så är det inte lika viktigt att inta denna vid måltid.

Zink

När det kommer till zink är det generellt sett många som kan reagera när de intar zink på tom mage. Det kan bero på olika saker. Det kan grunda sig i att man har en känslig magslemhinna. Men det kan också bero på att man inte har tillräckligt med enzymer för att bryta ner zink tillräckligt bra. Det kan även grunda sig i att man har låga zinkvärden. I dessa fall kan man till exempel behöva ta stöd av matsmältningsenzymer för att bryta ner maten lättare. Ett tips är att ta zink när du sitter i lugn och ro och i samband med en måltid. Om man intar mat eller kosttillskott i samband med stress kan kroppen, generellt sett, ha svårare att bryta ner dessa och vi kan må lite illa.

Vilka kosttillskott bör inte intas i samband med mat?

Det finns de kosttillskott som inte bör tas i samband med mat då det kan innebära att de inte tas upp, förbrukas då eller påverkar matsmältningen.

Enzymeja

För att få effekt i kroppen bör den inte tas i samband med mat eftersom att den förbrukas då. Den tas med fördel minst 30 minuter före måltid eller minst 2–3 timmar efter måltid, men allra bäst är att inta den före måltid.

BasBalans

Eftersom den är starkt basisk neutraliserar den saltsyra i magen vilket leder till dålig matsmältning. Allra bäst är att inta BasBalans minst 30 minuter före måltid.

Vilka kosttillskott bör och bör inte tas tillsammans?

Vitamin D kan tas i samband med omega-3 då omega-3 är en fettsyra. Ofta är vitamin D redan upplöst i kapseln, till exempel i kokosolja, för bästa effekt.

Nu när hösten är här och vi går in i mörkare tider är det många som tar tillskott av vitamin D. Men kom då ihåg att det är bra att inta magnesium eftersom vitamin D ökar kroppens förmåga att uppta kalk och då är annars risken att våra magnesiumnivåer sjunker på sikt.

Den viktigaste anledningen till att ta magnesium om man tar vitamin D är att det behövs magnesium för att aktivera vitamin D. Det förekommer att personer med vitamin D-brist inte fått upp sina värden, trots intag av vitamin D, men som efter intag av magnesium fått högre värden av vitamin D. Allra bäst resultat har man sett när personer tar både vitamin D och magnesium, det har gett störst och snabbast ökning.

Kom ihåg att…

Det är bra att inte ta för många kosttillskott på en gång, magen kan reagera om man har en känslig magslemhinna. Även om det finns generella tips är det värt att tänka på att vi intar vitaminer och mineraler via kosten dagligen utan att kanske reflektera över vilka vitaminer och mineraler som är optimalt att kombinera och inte. Den största rekommendationen är att utgå ifrån dig själv. Vi är alla unika och kan också reagera olika. Och kom även ihåg att lita till det som kroppen ”säger”.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.