Sov gott med vitamin D


Hur har du det med sömnen så här under den gråaste tiden på året? Utan solljus som reglerar vår dygnsrytm, kan det för många vara en utmaning att sova gott. Har du dessutom näringsbrister, som exempelvis lågt vitamin D, kan det påverka sömnen ytterligare. Det visar ny forskning kring näringsämnen och sömn.

För lite nattvila kan vara negativt för vår hälsa, det vet vi alla om. Men vilka knep ska man ta till när nattsömnen inte infinner sig? Vanliga råd kan vara: spendera en stund på dagen utomhus, varva ner innan läggdags, lägg undan skärmar i god tid, skippa koffein för sent, ha svalt i sovrummet och ta ett varmt bad. Nu kan vi även lägga till vitamin D på listan över sömnknep.

Näring nyckel till god sömn

Forskarna bakom en ny studie använde sig av en stor enkät som gjorts i USA på över 26 000 personer, där deltagarna fått ange sitt mat- och kosttillskottsintag. Dessutom svarade de på frågor om sin hälsa, däribland sömn.

För de allra flesta vuxna rekommenderas 7 till 8 timmars sömn per natt. Därför använde forskarna termen ”förkortad sömn” för de som sov mindre än sju timmar per natt.

Resultatet visar att intag av vitamin D under de rekommenderade nivåerna, är associerat med förkortad sömn – det vill säga mindre än 7 timmars sömn per natt. För kvinnor hittade man även samband med för lågt intag av kalcium, magnesium och vitaminerna A, C och E. För män fanns sambandet endast för lågt intag av vitamin D.

Forskarna menar att studien visar att för lite av specifika näringsämnen kan kopplas till minskad sömn och understryker att för att en del personer ska komma tillrätta med sina sömnproblem, kan det finnas behov av att få i sig mer av dessa näringsämnen.

Vitamin D hjälper till att reglera dygnsrytmen

Hur gör då vitamin D för att hjälpa oss att sova bättre? I hjärnan finns en körtel som heter hypothalamus, den är chef över kroppens hormonutsöndring och påverkar även sömnen. Hypothalamus har receptorer för vitamin D och vitaminet kan på så sätt styra vår dygnsrytm till det bättre (2).

Referenser:

  1. Mitmesser SH et al, Micronutrient Inadequacy in Short Sleep: Analysis of the NHANES 2005-2016. 2019
  2. Wang et al, The Association between Vitamin D Deficiency and Sleep Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis. 2018
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.