Är din lever och galla i balans?

Levern är ett fantastiskt, kraftfullt och hårt arbetande organ. För att förebygga sjukdom är det viktigt att bibehålla en frisk lever. Som tur är finns det livsstilsvanor och mat som kan göra det.

Levern hjälper till med avgiftning, gallproduktion, hormonproduktion, immuncellaktivering och lagring av järn och koppar samt vitamin A, B12, D, K och E. Faktum är att allt som kommer in i kroppen via munnen behandlas av levern. En viktig funktion i levern är utsöndring av galla. En frisk lever spelar också en viktig roll i att lagra energi.

En överbelastad lever

I det moderna samhälle vi lever i kan levern bli överbelastad och ha svårare för att utföra sina väsentliga funktioner. Denna överbelastning kan i sin tur leda till sjukdomar. Blockeringar i gallblåsan, såsom gallsten, kan hindra gallans förmåga att föra ut gifter. En lever som inte fungerar optimalt och producerar mindre galla kan resultera i matsmältningsproblem som uppblåsthet, förstoppning och magsmärta.

Betydelsen av gallan

Galla stimulerar tarmrörelserna. För lite galla kan leda till förstoppning och för mycket kan leda till diarré. Galla hjälper till i nedbrytningen av fetter. Galla transporterar också gifter från levern till avföringen. Fettlösliga vitaminer, som vitamin A, D, E och K, kan bara tas upp effektivt i kroppen om det finns tillräcklig galla.

 Leverfunktionen är viktig för hormonbalansen

Levern och sköldkörteln har en nära relation, detta då sköldkörtelhormonet Tyroxin (T4) omvandlas till Trijodtyronin (T3) i bland annat levern. Ett sköldkörtelproblem kan faktiskt vara resultatet av ett problem med gallan och lever.[1] Mentala obalanser kan vara resultatet av en leversjukdom eller fettlever, på grund av leverns inflytande på hormoner.

Tecken på gallproblem

Det finns ett brett spektrum av symtom från gallproblem, exempel på dessa kan vara:

  • Mår dåligt av fet mat
  • Äpple, paprika och gurka kan skapa problem
  • Sveda, värk och känsla av stas i gallområdet
  • Illamående
  • Vaknar ofta mellan klockan 2 och 4 på natten och kan då må illa
  • Smakar illa i munnen på morgonen – gallsmak
  • Kraftig gallreaktion kan ge kräkning
  • Känningar från en punkt vid höger skulderblad
  • För dålig gallproduktion ger ofta förstoppning

Hur kan man stödja levern:

1. Ät livsmedel som stöder levern

Livsmedel som främjar en sund lever och gallproduktion är till exempel blåbär[2][3], rödbetor[4], maskros och andra beska och sura livsmedel samt gröna bladgrönsaker som till exempel spenat[5]. Välj helst ekologiska livsmedel, det sänker toxinbördan på levern.

2. Djupandas

Levern är placerad strax under diafragman, vår viktigaste inandningsmuskel. Under djupandning skjuts diafragman ner vilket masserar levern och stimulerar gallproduktionen och avgiftningen.[6]

3. Minska stress

Känslomässig stress är skadligt för hälsan då det skapar en kaskad av kamp- eller flykthormoner, såsom kortisol, och adrenalin.


[1] Kabadi UM, Premachandra BN. Serum T3 and reverse T3 levels in hepatic cirrhosis: relation to hepatocellular damage and normalization on improvement in liver dysfunction. 1983.

[2] Zhu J, Zhou M, Zhao X, Mu M, Cheng M. Blueberry, combined with probiotics, alleviates non-alcoholic fatty liver disease via IL-22-mediated JAK1/STAT3/BAX signaling. 2018.

[3] Bingül İ, Başaran-Küçükgergin C, Aydın AF, Soluk-Tekkeşin M, Olgaç V, Doğru-Abbasoğlu S, Uysal M. Blueberry treatment attenuated cirrhotic and preneoplastic lesions and oxidative stress in the liver of diethylnitrosamine-treated rats. 2016.

[4] Szaefer H, Krajka-Kuźniak V, Ignatowicz E, Adamska T, Baer-Dubowska W. Evaluation of the effect of beetroot juice on DMBA-induced damage in liver and mammary gland of female Sprague-Dawley rats. 2014.

[5] Laura Inés Elvira-Torales, Gala Martín-Pozuelo, Rocío González-Barrio, Inmaculada Navarro-González, Francisco-José Pallarés, Marina Santaella, Javier García-Alonso, Ángel Sevilla, María Jesús Periago-Castón. Ameliorative Effect of Spinach on Non-Alcoholic Fatty Liver Disease Induced in Rats by a High-Fat Diet. 2019.

[6] https://blog.bioticsresearch.com/5-ways-to-promote-bile-production-to-optimize-nutrition

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.