Så upptäcker du hjärtsjukdom

Närmare två miljoner svenskar drabbas varje år av hjärt-kärlsjukdom. I det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån får du lära att upptäcka hjärtsjukdom, de fyra viktigaste sakerna för en god hjärthälsa och vilka två livsmedel du absolut bör undvika. Gäst är sjuksköterskan och psykoterapeut Inger Erland Tångring. 

Hjärt- kärlsjukdomar är i dag den vanligaste dödsorsaken i Sverige och västvärlden. Antalet som drabbas blir allt fler och går allt lägre ner i åldrarna. Det finns all anledning att lära oss hur vi tar som bäst hand om vårt hjärta.

Inger Erland Tångring har varit med i flera tidigare avsnitt av vår podd Hälsa kommer inifrån. Hon jobbar bland annat med utbildning och är själv utbildad psykoterapeut och sjuksköterska med erfarenhet av intensivvård. 

Goda relationer = en hjärtefråga

Just kopplingen mellan psykologi och vårt hjärta är en av de första saker som hon lyfter fram som en viktig faktor för ett friskt hjärta. Att vi har kärleksfulla liv och goda relationer både med oss själva och andra, visar sig nämligen i nyare studier ha stort inflytande över hur hjärtat mår. 

Inger berättar hur vi redan på Antiken föreställde oss att känslor och tankar kommer från hjärtat. Och programledare Petra bidrar med en betraktelse från en avlägsen by på Sardinien. Byn är en av världens så kallade blå zoner, där människor har längst livslängd i världen, och betydligt färre hjärt- kärlsjukdomar än här. Missa inte denna intressanta diskussion, en bit in i avsnittet.

Hjärt- kärlsjukdomar är en folksjukdom intimt förknippad med vår livsstil. Vissa av oss har hjärtproblem i släkten, men vi har stor möjlighet att själva påverka om vi drabbas eller inte, via vår livsstil, berättar Inger. 

Bästa kosthållningen för hjärtat

De vanligaste hjärtsjukdomarna är hjärtinfarkt, hjärtsvikt och kärlkramp. Ett relativt nyupptäckt tillstånd är det som kallas för brustet hjärta, som oftare drabbar kvinnor som upplevt svåra trauman. Traumat ger stresspåslag som skapar inflammation i kroppen, som i sin tur ger en hjärtinfarkt som inte liknar den vanliga. Denna hjärtinfarkt beror nämligen inte på att kranskärlen är igentäppta. 

Kvinnors symptom på hjärtinfarkt är också ofta annorlunda än de klassiska symptomen med bland annat smärta ut i vänster arm, som stämmer mer in på män. I avsnittet går Inger och Petra igenom hur symptomen kan ta sig i uttryck när det gäller kvinnor. Du får också lära dig vilka fler signaler du kan vara observant på hos dig själv och andra för att upptäcka om hjärtat inte mår bra. 

Vad är gott för hjärtat?

Förutom att se till att vi lever goda liv i kärleksfulla relationer så kan vi förstås stärka vår hjärthälsa genom gynnsam kost och motion. Här får du veta vilken kosthållning som är bäst för hjärtat, vilken olja, vilka sötsaker och råvaror.  

Inger och Petra pratar också om sju specifika mineraler och vitaminer som främjar hjärthälsan, och tar upp huruvida vi bör boosta med mineraler och vitaminer eller om det räcker med att äta bra mat. 

Inger berättar vad som är viktigast att tänka på när det gäller motion för hjärtat, och går också igenom den livsviktiga sömnen. Och förstås en annan av hörnstenarna för god hjärthälsa: att stressa lite lagom och tillåta sig återhämtning. 

Hjärtat slår 4800 slag per timme

Inger berättar om hjärtats anatomi, att det är en muskel som sitter mitt i bröstkorgen, lätt lutad åt vänster. Att det syresätter två kärl som i sin tur, tillsammans med lungorna, syresätter hela kroppen. Att det finns två förmak och två kamrar som ska jobba ihop i takt. Att människans hjärta slår 4800 slag per timme. Timme efter timme, året runt, hela livet. 

Inger berättar att 10 000 människor per år drabbas av hjärtstopp och att bara 600 överlever. Hon uppmanar alla lyssnare att agera när något händer en medmänniska. Det går inte att göra fel, säger hon, och ju snabbare insats desto större möjlighet att rädda ett liv! 

Så här gör du en hjärt- lungräddning:

  • Larma först 112. 
  • Påbörja hjärt- lungräddning. Pumpa mitt på bröstkorgen i takt med låten ”Stayin Alive” och blås sedan in luft i munnen. 30 pumpningar – 2 blås.

Läs mer om hur du gör här.

Det här inlägget postades i Artiklar, Inspiration, Pod, Podd. Bokmärk permalänken.