Nypon – en superfrukt för lederna

Det näringsrika nyponet har varit ett viktigt inslag i många kulturer. Vi svenskar är exempelvis kända för vår nyponsoppa. I den europeiska folkmedicinen har nypon använts vitt och brett – som magmedicin och urindrivande medel och för att behandla gikt, högt blodtryck, hosta och förkylning. Men det vanligaste användningsområdet i dag är nog som lindring av ledvärk och artros.

Nypon är en så kallad skenfrukt som innehåller rosenbuskens frön. När du äter nypon får du i dig 20 gånger så mycket C-vitamin som det finns i citroner[1], massor av betakaroten, polyfenoler och över hundra andra växtkemikalier.

Kan skydda mot oxidativ stress

Nyponets popularitet genom tiderna har förstås väckt forskarnas nyfikenhet – hur står det sig i vetenskapliga studier? Många undersökningar har gjorts och de visar att fruktens aktiva ämnen kan skydda oss mot oxidativ stress och inflammation.

Nypon verkar också ha en stärkande effekt på lever och njurar, nervceller och blodkärl.[2] Och inte minst tycks det stämma att de har effekt mot artros och värk i lederna när man äter nypon regelbundet under längre tid.[3]

Inflammationshämmande effekt?

Den inflammationshämmande och smärtlindrande effekten verkar bero på att nyponens innehåll av galaktolipider, en typ av molekyler som får kroppens immunceller att röra sig långsammare så att det tar längre tid för kroppen att frisätta inflammationsämnen. [4] Detta medför att svullnaden och smärtan i lederna minskar. Galaktolipiderna kan också ha en skyddande effekt på kroppens broskbildande celler.[5]

I en studie undersökte man nyponets höga antioxidantkapacitet som också bidrar till att minska inflammation i kroppen. Den visade att nypon kan rankas som den mest antioxidantrika frukten jämfört med aronia, hagtorn, svarta vinbär, blåbär och rönnbär.[6]

Gör ditt eget nyponte

  • 2 matskedar hela torkade nypon
  • ½ liter vatten
  • ½ tsk honung

Gör så här:

Koka upp nypon och vatten i en kastrull och låt sjuda på svag värme i 5 minuter.
Sila av nyponteet i en tekanna och tillsätt eventuellt sötningsmedel.

Nypon
Alla nypon är ätliga, även de från vanliga trädgårdsrosor. Om du vill göra nyponsoppa rekommenderas egenplockade nypon eller helnyponpulver
från hälsokosten. Nyponsoppa på påse som finns i matbutiken innehåller
jämförelsevis lite nypon och massor av socker och tillsatser.

Referenser

[1] AminGhafouri A. Rosehip has much more vitamin C than lemon. Blogginlägg 2018-12-13.

https://en.parsiteb.com/do-you-know-that-rose-hip-has-much-more-vitamin-c-than-lemon-20-times-more/ Hämtat 2020-11-12.

[2] Ayati Z, Amiri MS, Ramezani M, Delshad E, Sahebkar A, Emami SA. Phytochemistry, Traditional Uses and Pharmacological Profile of Rose Hip: A Review. Curr Pharm Des. 2018;24(35):4101-4124.

[3] Gruenwald J, Uebelhack R, Moré MI. Rosa canina – Rose hip pharmacological ingredients and molecular mechanics counteracting osteoarthritis – A systematic review. Phytomedicine. 2019 Jul;60:152958.

[4] Cohen M. Rosehip – an evidence based herbal medicine for inflammation and arthritis. Aust Fam Physician. 2012 Jul;41(7):495-8.

[5] Schwager J, Hoeller U, Wolfram S, Richard N. Rose hip and its constituent galactolipids confer cartilage protection by modulating cytokine, and chemokine expression. BMC Complement Altern Med. 2011 Nov 3;11:105.

[6] Denev P, Kratchanova M, Ciz M, Lojek A, Vasicek O, Nedelcheva P, Blazheva D, Toshkova R, Gardeva E, Yossifova L, Hyrsl P, Vojtek L. Biological activities of selected polyphenol-rich fruits related to immunity and gastrointestinal health. Food Chem. 2014 Aug 15;157:37-44.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.