document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/en-god-natts-somn
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/stress-gor-oss-grahariga-hur
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/hjarnan-renas-nar-du-sover
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/lugnare-med-ratt-naring
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/vaxter-for-din-somn
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/viktigt-att-sova-ordentligt-under-hela-veckan
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/sova-sova-sova
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/naringsamnen-vi-latt-gor-av-med-under-stress
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/utmattad-allt-du-behover-veta
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/terapeutens-basta-rad-bli-van-med-stressen
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/sugen-pa-fett-da-kan-du-behova-sova-mer
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/lugn-och-ro-starker-kroppen
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/battre-somn-med-gaba
document: /blogg/mental-halsa/somn-stress-aterhamntning/stressbalans-fem-orter-i-en-droppe

MENTAL HÄLSA

SÖMN, STRESS OCH ÅTERHÄMTNING

Viktigt att sova tillräckligt ̶ under hela veckan

I det höga tempot vi har idag är det ofta sömnen som offras. Sömnproblem blir allt vanligare. Många av oss tänker kanske att vi kan sova ikapp på helgen. Men räcker det?

Klicka här för att läsa

Bättre sömn med GABA?

GABA är en signalsubstans som ger lugn och ro. Den har använts länge just i det syftet och finns faktiskt i en del mat vi äter. Frågan är om GABA kan göra att vi sover bättre?

Klicka här för att läsa

Utmattad? Allt du behöver veta.

Har du höga krav på dig själv? Nöjer du dig inte förrän du presterar mer än ”perfekt”? Baserar du din självkänsla till stor del på prestation? I så fall är du extra sårbar för att drabbas av utmattningssyndrom och det är väl investerad tid för just dig att lyssna extra noga på det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån.

Klicka här för att läsa

Hjärnan renas när du sover

Känner du dig klarare i huvudet efter en god natts sömn? Faktum är att du rent bokstavligt blir klarare, eller rättare sagt renare, i huvudet när du sover. En studie publicerad i Science förklarar mer.

Klicka här för att läsa

Lugn och ro stärker kroppen

I stressande och oroliga tider finns det enkla sätt att lugna kropp och sinne, och på så sätt stärka kroppen. Sömn, musik, andning, sång ̶ och att vara i naturen.

Klicka här för att läsa

Stress gör oss gråhåriga – hur?

Nu är det konstaterat! Akut stress gör oss gråhåriga. Kanske inte över en natt, men det kan räcka med några nätter om stressen är stor. En ny studie på möss som publicerats i Nature visar vad det är som händer.

Klicka här för att läsa

Sugen på fett? Då kan du behöva sova mer

En studie visar varför sömnbrist skulle kunna trigga sug efter fet och kaloririk mat. Vid sömnbrist ökade nivån av en cannabinoid i blodet, en cannabinoid som triggar hungern.

Klicka här för att läsa

7 FEBRUARI 2021

Näringsämnen vi lätt gör av med under stress

För många har det gångna året varit stressigt på många sätt, med mycket oro och isolering. Även vid mental och känslomässig stress tappar kroppen kraft, så peppa dig själv med sunda vanor och fyll på med bra näring om du känner dig dränerad.

Klicka här för att läsa

Lugnare med rätt näring

Yoga, djupandning och meditation i all ära. Men visste du att även rätt näringsämnen kan göra dig mer avslappnad? Här får du veta mer om maten som aktiverar den lugnande delen av nervsystemet.

Klicka här för att läsa

Sova, sova, sova

I avsnitt 4 av podden Hälsa kommer inifrån handlar det om att sova gott. Du får veta hemligheten bakom varför vissa behöver mindre sömn, hur sömnproblem och ökad vikt hänger ihop, och hur lång den perfekta tuppluren är. Du får också KBT-terapeuten Inger Erland Tångrings bästa tips för en riktigt god natt.

Klicka här för att läsa

Växter för din sömn

I Life’s rapport, Hälsobarometern 2019, uppger 74 procent av de 2700 deltagarna att de lider av sömnproblem. Naturen kan på flera sätt ha en lugnande effekt och främja din sömn.

Klicka här för att läsa

Terapeutens bästa råd: Bli vän med stressen!

Vi behöver bli vän med vår stress! Det konstaterar terapeuten och föreläsaren Inger Erland Tångring, gäst i det andra avsnittet av Holistics podd Hälsa kommer inifrån. Ämnet är stress och Inger avslöjar våra främsta stressbovar – och ger sina bästa tips på hur vi kan stressa ner.

Klicka här för att läsa

En god natts sömn

För alla hör inte en god natts sömn till det vanliga. Sömnen är mycket viktig för vår hälsa. Det är då som hjärnans celler fyller på med energi och våra kroppar får återhämtning. En studie visar att sömnen förbättrades betydligt hos de deltagare som fått magnesium.

Klicka här för att läsa

Stressbalans- fem örter i en droppe

Nygammal kunskap kan förbättra livet för väldigt många.

Klicka här för att läsa