28 APRIL 2021

Glutation - cellernas kraftfulla försvarare

Glutation består av aminosyrorna glycin, cystein och glutaminsyra. De neutraliserar skadliga syreradikaler och gör att vi kan hålla oss friska och inte åldras i förtid.

Kroppen tillverkar sitt eget glutation av aminosyrorna glutamin, cystein och glycin. Andra ämnen som behövs är B-vitaminer och selen, medan C-vitamin och E-vitamin hjälper till att återvinna det glutation som kroppen använt upp.

Hos personer med diabetes, insulinresistens, svårare infektioner eller kronisk inflammation kan produktionen av glutation fungera sämre.[1] Vissa människor har dessutom genetiska variationer som minskar aktiviteten hos vissa enzymer som behövs för att kroppen ska tillverka glutation.[2]

Andra faktorer som minskar våra förråd är dålig kost, stress, infektioner, strålning och alla sorters gifter. Halten i kroppen minskar också med åldern.[3]

Hemligheten med glutation är svavel – en klibbig, illaluktande molekyl som drar till sig fria radikaler och gifter. Glutation innehåller svavelgrupper. I normala fall återvinns glutation i kroppen, förutsatt att man inte har alltför stor belastning av oxidativ stress och gifter.

Det finns mycket du kan göra för att öka ditt förråd av glutation. Här är några tips:

  1. Motionera!

All fysisk aktivitet ökar kroppens produktion av glutation och stärker ditt immunförsvar, förbättrar kroppens avgiftning och antioxidantstatus. Så rör på dig så mycket du kan! Målet är minst 30 minuters konditionsträning om dagen. Får du också in 20 minuters styrketräning tre gånger i veckan är det jättebra.

  1. Ät mer kål och lök.

Kål- och lökväxter är bra på att ta upp svavel ur marken och vidarebefordra det till oss genom olika organiska svavelföreningar. Så ät frikostigt av vitlök, vanlig lök och korsblommiga grönsaker som broccoli, grönkål, pak choi, vitkål, vattenkrasse m.fl.

  1. Ta tillskott av glutation.

Eftersom färdigt glutation lätt bryts ner i tarmen, har man tidigare rekommenderat att ta tillskott av de aminosyror som kroppen använder som byggstenar. Men numera finns det liposomalt glutation. Det är fettlösligt och är därför lättare för kroppen att ta upp.

  1. Ta tillskott av MSM.

Svavel är inte lika vanligt i våra marker på grund av det moderna intensivjordbrukets konstgödsel som främst innehåller kväve, fosfor och kalium. De konkurrerar lätt ut övriga mineraler, däribland svavel. Därför kan ett svavelrikt kosttillskott som MSM vara till nytta och öka våra nivåer av glutation[4].


[1] Lutchmansingh FK, Hsu JW, Bennett FI, Badaloo AV, McFarlane-Anderson N, Gordon-Strachan GM, Wright-Pascoe RA, Jahoor F, Boyne MS. Glutathione metabolism in type 2 diabetes and its relationship with microvascular complications and glycemia. PLoS One. 2018 Jun 7;13(6):e0198626.

[2] Minich DM, Brown BI. A Review of Dietary (Phyto)Nutrients for Glutathione Support. Nutrients. 2019 Sep 3;11(9):2073.

[3] Nuttall SL, Martin U, Sinclair AJ, Kendall MJ. Glutathione: in sickness and in health. Lancet. 1998 Feb 28;351(9103):645-6.

[4] Nakhostin-Roohi B, Barmaki S, Khoshkhahesh F, Bohlooli S. Effect of chronic supplementation with methylsulfonylmethane on oxidative stress following acute exercise in untrained healthy men. J Pharm Pharmacol. 2011 Oct;63(10):1290-4.

Dela med dig av din kommentar här ...